Blikken

Relatiegeschenken door de eeuwen heen

Tegenwoordig worden door bedrijven veel relatiegeschenken uitgewisseld. Pennen met een logo, kaarten of andere cadeaus worden over en weer gestuurd. Vaak wordt dit gedaan als bedankje voor de samenwerking of vergroting van de naamsbekendheid. Contacten onderhouden is tegenwoordig erg belangrijk maar waar komt deze traditie van relatiegeschenken eigenlijk vandaan?

Prehistorie en negentiende eeuw

Al in de prehistorie werden relatiegeschenken gegeven. Ze werden toen natuurlijk nog niet bedrukt maar wel gegeven om elkaar te beïnvloeden. Zo gaven de stamleden het stamhoofd cadeaus in de hoop zo bij hem in de smaak te vallen. Ook in de middeleeuwen werden vaak geschenken geven aan koningen of heersers om hen te beïnvloedden. Ook tussen koningen werden relatiegeschenken uitgewisseld, bijvoorbeeld zodat oorlog vermeden kon worden. Lokale specialiteiten of handelsproducten werden dan cadeau gedaan. Logo’s werden toen nog niet gebruikt. Relatiegeschenken werden voor het eerst commercieel ingezet bij de inwijding van George Washington in 1789. Er werden toen namelijk campagnebuttons verspreid. In de negentiende eeuw werden daarna steeds meer relatiegeschenken gegeven, zoals linialen en kalenders.

Relatiegeschenken vanaf de 19de eeuw

Er is één persoon die als grondvester wordt gezien van promotieartikelen; de Amerikaan Jasper Meeks uit Ohio. Hij runde een drukkerij en overtuigde de plaatselijke schoenenwinkel om het logo van hun winkel te laten drukken op de tassen die klanten kregen. Zo konden zij reclame maken. Later werden ook schorten, petjes en kalenders bedrukt. In 1904 werd in Amerika zelfs een vereniging opgezet die handelde in relatiegeschenken.

Huidige relatiegeschenken

Tegenwoordig zijn promotieartikelen en relatiegeschenken heel normaal en worden ze door elk bedrijf gebruikt. Toch probeert ieder bedrijf elk jaar iets origineels te bedenken om zo nog meer op te vallen. Vaak kun je deze relatiegeschenken online bestellen, zoals op topgiving.nl. Ook andere sites bieden deze diensten aan, zodat je als bedrijf perfect je relaties kan onderhouden.

Bronnen:


Relatieschenkpartner.nl: relatiegeschenken Blog.igopost.nl: relatiegeschenken


Afbeelding:


Pixabay.com: Merkblikken

Partners: 

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!