De geschiedenis van de caravan: van primitieve huifkar tot geavanceerde sleurhut
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone

Het CBS maakte onlangs bekend dat 50-plussers 71% van alle caravans bezitten. De gemiddelde leeftijd van caravan- en camperbezitters is 57 jaar. Het typisch Nederlandse mobiele vakantiehuis bestaat al decennia, hoewel het niet duidelijk is wanneer deze precies is ontstaan. De caravan kan worden gezien als de opvolger de woonwagen en de huifkar. Zelfs Napoleon zou volgens die definitie een caravan hebben gehad.

‘Karawan’

Het woord caravan is afkomstig van het Arabische woord karawan (karavaan) en werd gebruikt om een reizende groep mensen in de woestijn te beschrijven. Toch duurde het tot het eind van de negentiende eeuw voordat de caravan zich had ontwikkeld tot mobiel vakantiehuis.

De ‘caravan’ van Napoleon

Er doen verschillende verhalen de ronde over wie de caravan heeft uitgevonden. Volgens sommige historici was Napoleon de eerste die een caravan gebruikte. Van hem is bekend dat hij een stafwagen had waarin hij krijgsbesprekingen hield, documenten opsloeg en zelfs een uiltje kon knappen. Helaas is deze wagen tijdens een brand in een Engels museum in 1955 verloren gegaan.

Caravans voor rondreizende artiesten en handelaren

Andere historici beweren dat de circusartiest James Sanger de eerste was die een caravan gebruikte. In 1837 reisde Sanger met zijn gezin in een caravan door Europa. De lengte en breedte van de wagen waren 3,25 meter en de hoogte was 2,19 meter. In deze tijd werden er verschillende woningen voor rondreizende artiesten en handelaren gebouwd. Deze caravans werden door paarden getrokken en kunnen worden gezien als de opvolger van de huifkar.

2508William Gordon Stables_GS

Caravan R.W. Gordon Stables

De eerste caravan als recreatievoertuig

In 1884 werd door de Engelse arts en kinderboekenschrijver R.W. Gordon Stables de eerste recreatiecaravan – genaamd de Wanderer – in gebruik genomen. De kosten bedroegen 300 pond, het woog 1.400 kg en had een woonvertrek en een keuken. De caravan was niet zo comfortabel en efficiënt ingericht als sommige caravans vandaag de dag. De koetsier sliep buiten in een logement, de knecht op de keukenvloer en dagelijks moest worden verkend of de weg berijdbaar was voor het logge voertuig.

Een comfortabele reiswagen

Na het voorbeeld van Stables won de caravan aan populariteit onder de ‘upper class’ van de Britse samenleving. Aan het begin van de twintigste eeuw werden er caravanclubs opgericht en in de jaren dertig werd de caravan ook beschikbaar voor de middenklasse. Ze kregen een gestroomlijnd uiterlijk en werden comfortabele reiswagens. Ze werden getrokken door auto’s in plaats van paarden en sommige caravans kregen maar één as, waardoor ze makkelijker te trekken waren.

2508car&trailer_GSDe caravan na de Tweede Wereldoorlog

In de jaren veertig kwam de caravanproductie – door de Tweede Wereldoorlog – tot stilstand. Na de oorlog krabbelde de branche langzaam weer op. Ook op het Europese vasteland won de caravan aan populariteit: door de toenemende welvaart schaften steeds meer mensen er een aan. Tijdens de oliecrisis van 1973/1974 gingen veel caravanbouwers failliet en leek de productie in te storten. De overgebleven fabrikanten ontwikkelden echter lichtere en compactere caravans, waardoor de productie weer opliep en de caravan zich ontwikkelde tot de geavanceerde sleurhut die het vandaag de dag is.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone
Tags:       
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone

Bronnen

 

Afbeelding

 

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone