Hoe is de gamesindustrie ontstaan?

De gamesindustrie bloeit als nooit tevoren. Volgens paysafecard, een prepaidkaart die je kunt gebruiken bij de aanschaf van verschillende online games, zijn er alleen in Europa al meer dan 132 miljoen gamers. Je dagelijkse portie beweging krijg je met Wii Sports, met Minecraft kun je je eigen wereld creëren en in FIFA 16 kun je je voetbalkunsten op het digitale voetbalveld laten zien. Hoewel computergames tegenwoordig niet meer weg te denken zijn, is de gamesindustrie nog helemaal niet zo oud. In dit artikel bespreken we de ontstaansgeschiedenis van deze bijzondere wereld.

Het allereerste computerspel

In 1958 vond de Amerikaan William A. Higinbotham het spel Tennis for two uit. Higinbotham werkte destijds in het laboratorium van een kerncentrale in New York en was op zoek naar iets leuks om te laten zien tijdens de open dag. Zijn tennis-videogame werd eerst op een oscilloscoop weergegeven, maar later maakte Higinbotham gebruik van een kleine monitor. Omdat hij nooit een patent heeft aangevraagd op het tennis-spelletje, wordt zijn spel niet als eerste computerspel gezien. Die eer gaat naar de makers van het spel Spacewar!. Zij maakten in 1962 een spel dat met twee personen tegelijk kon worden gespeeld. In eerste instantie was het spel enkel beschikbaar in universiteitskringen, maar toen het in 1973 opnieuw werd uitgebracht werd het alsnog een groot succes.

De doorbraak: Pong

Het eerste écht populaire spel dat voor de computer ontworpen werd, zag het levenslicht in 1972. Zelfs vandaag de dag wordt het spel nog in allerlei varianten gespeeld. We hebben het hier over Pong, het spelletje waarbij twee balkjes een balletje overspelen. Het spel werd gemaakt door Nolan Bushnell, de latere oprichter van Atari. In het begin was Pong slechts op één arcademachine in een kleine kroeg te spelen. De machine was binnen twee weken kapot, omdat er teveel kwartjes in zaten en het apparaat dat niet aan kon. Binnen de kortste keren stonden de arcademachines in verschillende amusementshallen over de hele wereld. Later verscheen het spel ook voor de computer.

De eerste spelcomputers

De eerste spelcomputer die op de markt verscheen was de Magnavox Odyssey. Deze eerste console was niet erg populair, omdat de kwaliteit van het apparaat veel te wensen over liet. De tweede console, de Atari 2600, deed het een stuk beter. Relatief snel na de lancering maakten andere bedrijven echter kopieën van de populaire spelcomputer, waardoor Atari flink wat geld mis liep. De eerste console van Nintendo zag overigens pas tien jaar later, in 1985, het levenslicht. Deze console werd de NES genoemd en was meteen een groot succes.

Het begin van Super Mario

Eén van de meest markante spelfiguren uit de gamewereld is natuurlijk Mario. Iedereen, van jong tot oud, kent de loodgieter met zijn opvallende rode overall. Mario is ontstaan in 1981, toen Shigeru Miyamoto zijn eerste tekening van het bekende karakter maakte. In deze tijd werd hij nog Jumpman genoemd en was het doel van het spel om zijn vriendin Pauline te redden uit de handen van de boosaardige Donkey Kong. Amerikaans personeel van Nintendo veranderde de naam Jumpman later in Mario, omdat het figuurtje veel zou lijken op de landheer Mario Segali.

De eerste handheld consoles en een nieuwe concurrent

In 1989 verschenen de eerste twee handhelds: de Nintendo Gameboy en de Atari Lynx. De Gameboy had op dat moment nog een zwart-wit display, terwijl de Atari Lynx al direct was uitgerust met een kleurenschermpje. In hetzelfde jaar dat Nintendo en Atari met een handheld op de markt kwamen, mengde Sega zich in de strijd om de spelcomputers. Het merk bracht de Sega Megadrive op de markt en richtte zich op een wat oudere doelgroep. Ook introduceerde Sega een spelfiguur die de concurrentiestrijd met Mario aan zou gaan: Sonic the Hedgehog.

En nu?

Nadat de eerste succesvolle consoles op de markt gekomen waren, volgden de nieuwe spelcomputers elkaar snel op. De graphics werden beter, de gameplay werd gecompliceerder en er ontstonden hele online werelden. Ook in de toekomst zal de gamesindustrie niet stil staan. De ontwikkelingen zijn nog steeds in volle gang en de gamesindustrie is een lucratieve sector gebleken. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de volgende ontwikkelingen!

<strong>Afbeelding</strong>: de allereerste game: <em>Tennis for two</em>

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.