Londense dubbeldekker

Londense dubbeldekker uit 1956

De Londense rode dubbeldekker met een open balkon aan de achterzijde werd in 2005 van de weg gehaald, omdat ze slecht toegankelijk waren voor mindervaliden en kinderwagens. Op zaterdag 22 juni 2013 gingen de beroemde Routemasters weer massaal de weg op. De oldtimerbus werd voor het eerst in gebruik genomen in 1956 en is sindsdien niet meer uit het straatbeeld van Londen weg te denken.


De wereldberoemde dubbeldekker uit Londen vindt zijn oorsprong in de jaren ’50, toen Londen Transport met het ontwerp kwam voor een goedkope, zuinige en makkelijker te bedienen bus. Het ontwerp resulteerde in de bouw van ‘Standard Routemaster’ (RM) in 1954, die ruimte bood voor 64 passagiers en speciaal bedoeld was voor het openbaar vervoer in Londen. De bussen werden gebouwd door het Associated Equipment Company (AEC) en Park Royal Verhicles (PRV). Op 8 februari 1956 werd de bus voor het eerst in gebruik genomen.


Productie van de dubbeldekker


De Routemasters reden een stuk zuiniger dan de zogeheten trolleybussen die daarvoor in gebruik waren. Daarnaast was het de eerste bus met een automatische versnellingsbak en hydraulische remmen. De bus was uiteindelijk een stuk wendbaarder en gemakkelijker te besturen dan zijn voorganger. Op het onderdek  had de ‘Standard Routemaster’ 28 passagiersplekken, en op het bovendek waren er 26 plekken. Zowel aan de voor- als achterzijde kon men via een trap het bovendek bereiken. De traditionele Routemaster beschikte bovendien over een lopende conducteur die kaartjes verkocht en controleerde, met als voordeel dat de chauffeur dit niet hoefde te doen.


Lengthened Routemaster


In de jaren ’60 kwam naast de ‘Standard Routemaster’ de ‘Lengthened Routemaster’ (RML) op de markt, die iets langer was en daardoor meer passagiers kon vervoeren. Het RML-type bood beneden plaats voor 32 passagiers en boven konden 40 mensen plaats nemen. De productie van de RM en de RML liep tot 1969. In totaal werden 2876 bussen geproduceerd. Ook voor de Britisch European Airways en de Northern General Transport Company werden Routemasters gemaakt voor transport buiten Londen. Dit betrof echter een andere type: ze waren groen van kleur en misten het typische open balkon aan de achterzijde.


Leestip



Met de bus mee / Van de Marne naar de Meuse in 1963 Met de bus mee / Van de Marne naar de Meuse in 1963


€ 39.90



 



 


Vervanging van de dubbeldekker


Vanaf de jaren ’80 werden de Routemasters langzaam vervangen door modernere gelede bussen zonder instapbalkon aan de achterkant of een extra conducteur die de kaartjes controleerde. om kosten te besparen werd dit werk voortaan aan de chauffeur overgelaten. Ook qua veiligheid werden de zogeheten harmonicabussen geschikter geacht. De bussen waren namelijk overzichtelijker en toegankelijker voor mindervaliden, ouderen en kinderwagens. Om dezelfde veiligheidsredenen werden de bussen in 2005 van de weg gehaald door voormalig burgermeester Ken Livingstone. Een beperkt aantal Routemasters bleven voor toeristen op twee routes rijden, lijn 9 en 15.


Op initiatief van de huidige burgemeester Boris Johnson werd de Routemaster weer geïntroduceerd. Het is de bedoeling dat over drie jaar zeshonderd Routemasters door Londen rijden. De oldtimerbus heeft als voordeel dat mensen kunnen in- en uitstappen waar ze willen, bijvoorbeeld op Trafalgar Square, waar het verkeer vaak nauwelijks vooruit komt. De conducteur hoeft tegenwoordig alleen nog te controleren op het gebruik van de elektronische ‘oyster’ kaart.

Bronnen


- Volkskrant, ‘Londen kan weer op de bus springen’, Patrick van IIzendoorn, 24-6-2013.


- Routemaster.org.uk, ‘History of Vehicles’.


- Guardian.co.uk, ‘The Routemaster's triumphant return (...)’, Justin McGuirk, 23-2-2013.


Afbeeldingen


- Wikimedia Commons, ‘Routemaster Bus, Piccadilly Circus’.


Leestip



Met de bus mee / Van de Marne naar de Meuse in 1963 Met de bus mee / Van de Marne naar de Meuse in 1963


€ 39.90



 



 

Landen: 

Tijdperken: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.