Monte Altissimo: Michelangelo’s marmerberg
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone

Als een witte muur rijst hij op uit het landschap: de zuidelijke helling van de Monte Altissimo. Hier probeerden Michelangelo en de paus 500 jaar geleden een nieuwe marmergroeve te openen, maar zonder succes. Pas driehonderd jaar later kwam het hier alsnog van. De marmergroeve liet zijn sporen achter op het gebied, dat tegenwoordig populair is bij wandelaars en klimmers. Marmer van de Altissimo werd gebruikt voor de Izaäkkathedraal en voor beelden van Rodin.

Het marmer van de Apuaanse Alpen

De Romeinen exploiteerden al marmergroeves in de Apuaanse Alpen, de bergketen in het noorden van de huidige provincie Toscane. Aan het einde van de vijftiende eeuw waren vooral de marmermijnen bij Carrara leverancier in de wijde regio. In 1517 verbleef de beroemde kunstenaar Michelangelo in het gebied, op zoek naar marmer voor de Sint-Laurensbasiliek in Florence. Hij had opdracht gekregen van paus Leo X om de façade van het gebouw te reconstrueren met marmer uit Carrara. Bij de beklimming van Monte Altissimo was hij echter verrukt over het marmer dat hij daar aantrof. Wellicht speelden conflicten met andere leveranciers ook een rol bij de voorkeur voor deze nieuwe groeve.

De onafgemaakte Sint-Laurensbasiliek

Michelangelo kreeg toestemming van de paus om een pad te laten aanleggen om het marmer naar beneden te halen. Ondertussen maakte de kunstenaar schetsen en modellen van hoe de kerk eruit moest komen te zien. Na enkele jaren staakten zijn geldschieters het project echter vanwege financiële moeilijkheden. Hoewel Michelangelo de façades aan de binnenkant van de Sint-Laurensbasiliek voltooide, is de buitenkant altijd onaf gebleven. Een projectie laat wel zien hoe de muur er volgens Michelangelo’s tekeningen uit zou hebben gezien.

Van Rodin tot Abu Dhabi

Drie eeuwen na Michelangelo begonnen een Italiaanse landeigenaar en een Franse investeerder met het exploiteren van de marmergroeves op de berg. Dit bracht werk voor honderden mensen in de regio. Onder andere voor de Izaäkkathedraal in St.Petersburg en voor de Sjeik Zayed-moskee in Abu Dhabi maakten de bouwers gebruik van Altissimo-marmer. Kunstenaars als Auguste Rodin en Joan Miro verwerkten de glanzende steensoort in diverse beelden.

Di Sailko (Opera propria) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], attraverso Wikimedia Commons

Het gebied van de marmermijnen

De marmerindustrie heeft duidelijke sporen nagelaten in de regio. Op sommige plaatsen heeft de omgeving iets weg van een surrealistisch schilderij, vanwege de samensmelting van het ruige berglandschap met de zorgvuldig uitgesneden en gepolijste blokken marmer en de gaten die ze achterlaten. In het gebied zijn verschillende hike- en wandelroutes, die door verlaten groeves voeren. Via de (deels) marmeren wegen kun je helemaal tot aan de top komen (1589 meter). Hoewel de Altissimo niet de hoogste berg in de regio is, zoals de naam suggereert, is het uitzicht er niet minder om. Op een heldere dag reikt het zicht tot aan Corsica en Elba in de Tyrrheense Zee.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone

Bronnen:

Scigliano, E. (2007) Michelangelo’s Mountain: The Quest For Perfection in the Marble Quarries of Carrara (Simon and Schuster)

 

https://widerimage.reuters.com: ‘carving out Michelangelo’s dream

 

http://www.grottadelvento.com

 

http://www.escursioniapuane.com: monte altissimo

 

http://www.tuscany-villa-holiday.co.uk: bergwandelingen rond Altissimo

 

http://www.summitpost.org: monte altissimo

 

Afbeelding:

 

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+1Pin on Pinterest0Email this to someone