Recensie Kunstvervalsing & Museumbezoeking

Hereditas Nexus publiceert maandelijks een aantal uitgebreide recensies op IsGeschiedenis van historische boeken, tentoonstellingen en interessante ontwikkelingen in de erfgoedwereld. Nu online: een recensie over de boeken Kunstvervalsing & Museumbezoeking

kunstvervalsingKunstvervalsing: Misleiding en masterminds van meestervervalsers

De kunstwereld vertrouwt tegenwoordig voor een groot deel nog steeds op het gezag van individuele experts en kennis, ook al zijn er wetenschappelijke methoden aanwezig om kunstwerken te testen. Dit zorgt er voor dat vervalsers niet alleen in het verre verleden te vinden zijn, maar ook in de afgelopen decennia. Vervalsers weten de kunsthandel en experts om de tuin te leiden met hun onopvallende talent, bedrog, forensische wetenschap en mystiek. In het boek Kunstvervalsing: Misleiding en masterminds van meestervervalsers wordt het verhaal verteld van de avonturen en mislukkingen van meestervervalsers door de eeuwen heen. Daarbij worden ook hun beweegredenen belicht en krijgt de lezer inzicht in hun denkwijze en werkmethoden. Lees de hele recensie hier!

museumbezoekingMuseumbezoeking. Waarom wij naar musea gaan

Het museumbezoek neemt de afgelopen jaren toe. In het rapport Museumcijfers 2013 van de Museumvereniging en de Vereniging van Rijksmusea (VRM) is te vinden dat musea in 2013 maar liefst 23,2 miljoen bezoekers trokken, dat is een stijging van 2,7 miljoen ten opzichte van 2012. Maar waarom wordt een museumbezoek steeds populairder? En waarom bezoeken we eigenlijk een museum en hoe beleven we het als we daar zijn? Deze vragen intrigeerden Pauline Slot dusdanig dat ze haar ervaringen met museumbezoeken heeft opgepend in het boek Museumbezoeking. Waarom wij naar musea gaan. Lees de hele recensie hier!

Over Hereditas Nexus

Hereditas-Nexus-470x365Hereditas Nexus is opgericht als opvolger van Acta Historica. Het doel is na het stopzetten van dit platform toch een baken te blijven vormen voor zowel historici, erfgoedprofessionals, als cultuurliefhebbers in bredere zin. Door middel van het publiceren van onder andere besprekingen van historische boeken uit binnen- en buitenland, van historische tentoonstellingen en van blogs uit de erfgoedwereld wil Hereditas Nexus een eigen licht werpen op de nieuwste ontwikkelingen in de historische wereld en erfgoedsector. Ook hopen zij daarbij een aanzet te geven tot nieuw historisch onderzoek en een verbeterde publieksgerichtheid van musea en erfgoedcentra.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!