Geen afbeelding beschikbaar

Tabaksfabriek Philip Morris lijdt

Vandaag is bekend geworden dat de Philip Morris sigarettenfabriek in Bergen op Zoom zich voorbereid op massaontslagen het komende jaar. Vrijwel het gehele personeelsbestand van de productieafdeling wordt op de tocht gezet. Philip Morris heeft sinds 1969 een vestiging in Nederland en behoort tot Philip Morris International, bekend door hun productie van onder andere Marlboro en Chesterfield.

Opkomst roken

Het roken van tabak heeft een lange historie. De eerste kolonisten die zich in Amerika vestigden namen het roken van de inheemse Indianenbevolking over. De Indianen rookten tabak door middel van een pijp uit religieuze of medische overwegingen en veel minder frequent dan de Amerikanen. In rap tempo werd tabak een belangrijk winstgevend gewas en werd het en masse geproduceerd door de kolonisten. Tabak werd gekauwd, gerold en gerookt op allerlei manieren.

The American Tobacco Company

De nieuwe tabaksindustrie kreeg een enorme boost toen James Bonsack met zijn American Tobacco Company in 1880 een sigarettenmachine op de markt bracht. De gefabriceerde sigaretten werden in een pakje gestopt en de verpakking werd voorzien van de welbekende baseballkaartjes. De machine kon sigaretten in bulk vervaardigen en binnen enkele jaren behoorde ook Europa tot de afzetmarkt van de tabakshandelaren. In 1902 kwam de grote concurrent Philip Morris met Marlboro de markt op.

Echte mannen roken

Roken verwerd tot een alledaagse gewoonte. Sterker nog, het wordt een vorm van image-building. Adverteerders springen in het begin van de twintigste eeuw op de steeds populairder wordende tabaksindustrie en het marketingoffensief wordt in volle vaart ingezet. Kantoren, restaurants, stations en bioscopen: overal werd gerookt en werd het roken aangeprezen. De vrouwenemancipatie die zich tijdens de wereldoorlogen voltrok hief het taboe op rokende vrouwen op waardoor de tabaksdoelgroep nog verder groeide.

Marketingoffensief roken

Reclames waarin dokters en tandartsen sigaretten aanraden, advertenties waarin vrouwen worden getipt dat ze slanker worden door roken en affiches van celebrities die hun favoriete merk steunen waren aan de orde van de dag. Lucky Strike werd bekend met zijn "Be happy, Go lucky! It's toasted" en Camel overtuigde mensen door te zeggen dat "More doctors smoke Camels than any other cigarette!". Sigarettenmerk Tipalet kwam in de jaren zestig met een wel heel merkwaardige reclameslogan gericht aan de mannelijke roker, namelijk "Blow in her face and she'll follow you everywhere". The Axe Effect is er niets bij.

Gezondheidsrisico's

In het begin van de jaren zestig komen de eerste geluiden op uit medische kring over de schadelijke gevolgen van roken voor de gezondheid. De kritische boodschap lijkt de eerste jaren aan dovemans oren gericht, het duurt nog zeker een decennium voordat de risico's van roken als absolute waarheid worden aangenomen. In Amerika wordt het vanaf 1965 gebruikelijk om te waarschuwen op potentieel gevaar op sigarettenpakjes, in Nederland duurde dat tot 1970.

Afname roken

In de jaren tachtig speelde de tabaksindustrie in op de toenemende kritiek op hun producten door verschillende sigarettensoorten te ontwikkelen met een lager teer- en nicotinegehalte. Deze tactiek om de angst van de consument weg te nemen worden de zogenaamde 'Tar Wars' genoemd. Het mocht niet baten, de populariteit van het roken daalt sindsdien jaar na jaar. Bewustwording van de gezondheidsrisico's, diverse verbodsmaatregelen, waarschuwingsetiketten en educatie deden de sigarettenconsumptie afnemen.

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.