Home » Reportage
geschiedenis van Cyber Monday

De geschiedenis van Cyber Monday

Cyber Monday is de laatste jaren bezig met een opmars in Nederland. Steeds vaker luiden webwinkels het begin van de kersverkoop in met speciale kortingsacties op de maandag na Thanksgiving. Maar hoe is deze ‘feestdag’ eigenlijk ontstaan?

De opkomst van Cyber Monday is voor een belangrijk deel verbonden met Black Friday. Dit is de vrijdag na Thanksgiving, waarop sinds het begin van de twintigste eeuw de kerstinkopen van start gaan. Om zoveel mogelijk klanten te trekken, gingen winkeliers hierbij met speciale aanbiedingen stunten.

Black Friday als vrije dag

Dit bleek zo’n groot succes, dat werknemers zich massaal ziek gingen melden op deze dag om te kunnen winkelen. Om dit tegen te gaan, besloten veel bedrijven inde jaren ’50 om van de vrijdag na Thanksgiving simpelweg een ‘feestdag’ te maken. Voor de meeste Amerikanen is Black Friday tegenwoordig nog steeds een vrije dag. De laatste jaren verspreidt deze gewoonte zich ook over de rest van de wereld. In Nederland zien we eind november dan ook steeds vaker Black Friday deals opduiken.

Beter internet op het werk

Cyber Monday ontstond in 2005 als reactie op deze kortingsacties. In de jaren daarvoor had het online winkelen namelijk zijn intrede gedaan, wat steeds populairder werd. Hierbij viel de Amerikaanse Ellen Davis van de National Retail Federation (NRF) iets bijzonders op. Davis ontdekte namelijk dat al een paar jaar achter elkaar de online verkoopcijfers omhoogschoten op de maandag na Thanksgiving. De reden hiervoor was dat Amerikanen hun online kerstinkopen massaal op het werk bleken te doen. In kantoren was het internet toen namelijk nog een stuk sneller en betrouwbaarder dan in de meeste huizen. Dit had bovendien als extra voordeel dat de kinderen niet stiekem mee konden gluren welke cadeautjes hun ouders bestelden.

De Amerikanen deden deze aankopen bij de vroegst mogelijke gelegenheid dat ze weer op het werk waren. Aangezien Thanksgiving op een donderdag viel en de vrijdag daarna ook een feestdag was, viel dit dus op de maandag daarop.

Cyber Monday is geboren

Vastbesloten om van deze kennis te profiteren, besloot Davis om op deze dag speciale kortingsacties voor webwinkels te houden. Hiervoor had ze alleen nog een pakkende naam nodig. Eerst werd de naam ‘Black Monday’ overwogen, maar deze vond men toch niet origineel genoeg. Samen met collega Scott Silverman, kwam Davis uiteindelijk uit op ‘Cyber Monday’. In november 2005 kondigde de NRF deze nieuwe actiedag groots aan in een persbericht, dat snel door media als The New York Times werd opgepikt. De actie van Davis bleek meteen een doorslaand succes: de online verkoop steeg de maandag na Thanksgiving met 26% ten opzichte van het jaar daarvoor. Hiermee was de geboorte van Cyber Monday een feit.

Tegenwoordig

In de jaren daarop namen steeds meer webwinkels deel aan Cyber Monday. Dankzij de verspreiding van het internet en de ontwikkeling van de smartphone, deden bovendien steeds meer mensen hun aankopen digitaal. Dit versnelde de opmars van Cyber Monday nog verder. In 2016 haalden online retailers in de Verenigde Staten een recordomzet van maar liefst 3,45 miljard binnen tijdens Cyber Monday. Geïnspireerd door het Amerikaanse voorbeeld, gingen ook webwinkels in de rest van de wereld speciale kortingsacties aanbieden op de maandag na Thanksgiving. Nederland vormde hier vanzelfsprekend geen uitzondering op. Door de coronapandemie, is het aantal online aankopen in 2020 bovendien nog verder gestegen. De verwachting is dan ook dat Cyber Monday de komende jaren nog flink verder zal groeien in ons land.

Bronnen:

Afbeeldingen:

Partners: 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.