Bouw van de Waalbrug

NIJMEGEN 1936 – Op feestelijke wijze wordt op 16 juni 1936 de nieuwe verkeersbrug over de Waal door koningin Wilhelmina geopend. 200.000 belangstellenden nemen het schouwspel waar. Nadat de koningin met een zilveren schaar het lint door heeft geknipt, trekt een stoet versierde auto’s de brug over.

Toch was de brug er niet zonder slag of stoot gekomen. Sinds de zeventiende eeuw werd in de overgang van de ene kant van de Waal naar de andere kant voorzien door een Gierpont. De pont had de naam: Zeldenrust. Door de stroming van het water werd de boot van de ene naar de andere zijde geduwd. In 1905 werd voor het eerst geopperd om een verkeersbrug over de Waal te maken. Aanvankelijk leefde het idee om de sinds 1879 bestaande spoorbrug te koppelen aan de verkeersbrug. Maar dat was praktisch gezien onhandig. Per 1906 was het comité ‘Nijmegen vooruit’ bezig met het bedenken van plannen voorNederlandse soldaten sluiten de brug af met een betonnen wand in mei 1940 de realisatie van de brug.

In 1911 werd door de minister van Waterstaat besloten tot de bouw, mits de brug uitkwam bij de Belvédère, de verdedigingstoren in het Hunnerpark in Nijmegen. De gemeenteraad ging akkoord, maar de Nijmeegse winkeliers dachten er anders over. Zij zetten een lobby op om ervoor te zorgen dat de brug niet bij de Belvédère zou komen, maar bij de Ganzenheuvel in het lagergelegen gedeelte, waar zij hun winkels hadden. Door het protest werden de plannen tijdelijk stopgezet.

In de jaren ’20 werd het ontwerp voor de Waalbrug opnieuw overdacht in de politiek. Ten eerste voeren meer schepen over de Waal, wat de oversteek steeds gevaarlijker maakte. Ten tweede kwam en er steeds meer auto’s en werden de wachtrijen voor het pondje steeds langer. In 1927 werden er definitieve plannen gemaakt en de bouw begon op 23 oktober 1931, grotendeels als werkverschaffingsproject. Er werd opnieuw onderzoek gedaan en wederom werd de plek bij de Belvédère als beste plek uitgekozen. Deze keer zette het protest van de winkeliers en middenstanders geen zoden aan de dijk.

In de Tweede Wereldoorlog werd de brug opgeblazen om de snelle opmars van het Duitse leger te voorkomen. De Duitsers herstelden de brug en kon vanaf 1943 weer door het verkeer gebruikt worden. OP 20 september 1944 viel de brug in handen van de geallieerden.

De lengte van de Waalbrug is 604 meter. En hij is 65 meter hoog. De Waalbrug was uniek omdat de kracht van de brug letterlijk in de twee pijlers rust. Aanvankelijk was de brug groen, maar sinds 1980 is hij wit. Na opening van de brug, werd de pont uit de vaart genomen.

Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Google+0Email this to someone