De geschiedenis van de garage

Om te kunnen achterhalen wat de geschiedenis van de garage is, moet eerst worden uitgezocht hoe men vroeger leefde, en hoe deze manier van leven zich heeft ontwikkeld. Zo hangt het hebben van een garage natuurlijk samen met de hoeveelheid luxe men zich kan veroorloven. Dat wij die luxe nu hebben, is nog niet zo lang het geval.

Hoe men vroeger woonde

In de middeleeuwen was er voor iedereen, behalve de adel, totaal geen sprake van luxe. Men leefde in hutten gemaakt van hout en klei. De hele hut bestond uit slechts één kamer waarin het hele gezin moest leven. Ramen waren er niet, slechts houten luiken die ’s avonds werden dichtgemaakt. Om de bewoners van een beetje warmte te voorzien, werd er in het midden van de hut een vuur gemaakt. Een schoorsteen was er echter nog niet.

Koetsen voor de rijken

In de middeleeuwen waren paarden en trekdieren onbetaalbaar, daarom waren karren en koetsen alleen voorbehouden aan de rijken. Grote landhuizen hadden dan ook vaak een eigen stallencomplex. Later toen meer rijken een koets konden veroorloven, werden aan de landhuizen zogenaamde koetshuizen gebouwd. Dit waren als het ware de voorlopers van de huidige garages en carports. Toen de welvaart in de loop van de 19e eeuw verder groeide konden meer mensen een koets veroorloven, waardoor het aantal koetshuizen groeide.

De komst van de auto

De eerste auto’s konden worden aangedreven door stoomkracht, dit was niet erg efficiënt. Maar toen in de auto in de 20e eeuw een aantal technologische ontwikkelingen doormaakte, werden de auto’s minder duur en beter in gebruik. Zeker met de komst van de dieselmotor in 1930 begon de auto als vervoersmiddel in populariteit te winnen.

Buitenwijk opkomst van de garage

Na de tweede wereldoorlog had Amerika een enorm huisvestingsprobleem. Tijdens de grote recessie en in de oorlog waren er amper huizen bijgebouwd. Een groot deel van de bevolking was op zoek naar een huis. Om dit probleem op te lossen liet de Amerikaanse regering om de grote steden heen enorme wijken aanleggen met grote huizen. Omdat men on deze tijd steeds meer te besteden had en auto’s goedkoper werden kwamen steeds meer mensen in bezit van dit vervoersmiddel. Vanzelfsprekend wilde men deze nieuwe aanwinst beschermen, bijvoorbeeld door een garage met openslaande garagedeuren aan te laten leggen. Hierin kon de auto droog staan en kon niemand ermee aan de haal gaan.

<h3>Bronnen:</h3>
Wikipedia: <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_automobile" target="_blank">Automobile</a>

Localhistories: <a href="http://www.localhistories.org/houses.html" target="_blank">Houses</a>

Wikipedia: <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Garage_(residential)" target="_blank">Garage</a>
<h3>Afbeelding:</h3>
Wikimedia Commons: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seattle_-_Boylston_Ave_E_900_blo... target="_blank">Carriage House</a>

Partners: 

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.