Dinky toys: het populairste speelgoed van de jaren 50

In 1901 werd door Frank Hornby patent aan gevraagd op een door hem ontworpen idee: ‘Mechanics made easy’. Zijn idee was om doorboorde metaalstrips te produceren, waarvan men zelf (met enig schroefwerk) prachtige constructiemodellen kon maken. Dit idee groeide gestaag, en uiteindelijk leidde het tot de opkomst van een van de populairste soorten speelgoed uit de jaren 50: de Dinky Toys.

Frank Hornby: bedenker van Dinky Toys

Het ‘Mechanics made easy’ idee van Frank Hornby groeide uit tot Meccano. Het was geen onsuccesvol idee: tegen 1930 werkten in de Meccanofabriek te Liverpool zo’n 1100 werknemers. De focus van dit bedrijf lag in eerste instantie op treinen. In de fabrieken werden blikken treinen ontworpen, maar hier bleef het niet bij. Bij een trein horen natuurlijk ook station, rails, seinen etc. Deze werden gemaakt onder de naam ‘Modelled Miniatures’. Door het succes van dit soort speelgoed, begon men in de Meccanofabriek met het produceren van andere soorten voertuigen, voornamelijk autootjes. Deze werden gemaakt op dezelfde schaal als de treinen. Rond kerstmis 1933 werden deze voor het eerst op de markt gebracht onder de naam ‘Meccano Miniatures’. Een jaar later veranderde de naam. De Dinky Toys waren geboren.

De Dinky Toys waren zonder meer mooi, maar de kwaliteit was in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog niet erg hoog. Veel modellen sneuvelden doordat ze aangetast werden door een soort tinpest. De metaallegering was te zwak. Later werden de legeringen verbeterd en groeide de kwaliteit van de Dinky Toys. Ze werden ook steeds luxer. Zo kregen de autootjes beweegbare portieren, interieurs en wielen met rubberen banden.

Dinky Toys in oorlogstijd

De Dinky Toys werden niet alleen in Liverpool geproduceerd. Ook in Bobigny, Frankrijk, stond een fabriek. Van bijna elk model auto dat werd uitgebracht verscheen wel een Dinky Toy. Tijdens de oorlog lag de productie stil. De Franse fabriek werd bezet door de Duitsers, de Britse fabriek schakelde over op de oorlogsproductie. Na de oorlog werd het speelgoed wederom geproduceerd.

Gouden jaren en ondergang Dinky Toys

De naoorlogse modellen waren een stuk beter dan de vooroorlogse. Dit waren dan ook de gouden jaren voor de Dinky Toys. Tussen 1946 en 1964 kenden zij hun beste jaren. De meeste kinderen in de jaren 50 groeiden op met dit speelgoed.
Na 1964 ging het langzaamaan bergafwaarts met de Dinky Toys. Doordat veel andere bedrijven ook gietijzeren modellen begonnen te produceren, nam de concurrentie toe. In 1978 ging de Engelse tak van Meccano failliet. De rechten op de naam Dinky Toys gingen over op de Franse tak. Sindsdien is de merknaam regelmatig van eigenaar verwisseld. Tegenwoordig is dit speelgoed vooral nog een factor van belang in de wereld van de verzamelaars.

<h3>Bronnen</h3>
museumkindwereld.nl <a href="http://museumkinderwereld.nl/dinky-toys-2/" target="_blank">Dinky Toys</a>

wikipedia.org <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Dinky_Toys" target="_blank">Dinky Toys</a>
<h3>Afbeeldingen</h3>
wikimedia.org <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Miniatures.jpg" target="_blank">Miniatures</a>, foto Retromobile

wikimedia.org <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dinky_25a.jpg" target="_blank">Dinky</a>, foto <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Pantoine" target="_blank">Pantoine</a>

Partners: 

Landen: 

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.