Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis van de Christelijke Wijk van Jeruzalem

Gisteren werd opnieuw een christelijk klooster in Israël met graffiti beklad door rechts-extremistische Israëliërs. Het bekladde Franciscaner klooster staat vlak buiten de oude stad van Jeruzalem, waarbinnen zich de Christelijke Wijk bevindt. De Franciscaners hebben ook binnen de Christelijke Wijk een klooster. Deze wijk werd vanaf 335 om de Heilig Grafkerk heen gebouwd.

De Christelijke Wijk is, samen met de Islamitische, Joodse en Armeense wijken, één van de vier wijken van de oude ommuurde stad van Jeruzalem. De Christelijke Wijk bevindt zich in het noordwestelijke gedeelte van de stad. Er staan relatief weinig woonhuizen in de wijk, maar er bevinden zich in het gebied zo’n veertig heilige plaatsen voor het christelijke geloof.

Bouw van de Heilig Grafkerk

Met de bouw van de Heilig Grafkerk werd in 326 onder de Romeinse keizer Constantijn begonnen. Voor die tijd stond er een tempel gewijd aan de godin Venus op de plek waar, volgens de legende, Christus zowel gekruisigd als begraven was. Deze tempel werd onder Constantijn afgebroken. De kerk werd in 335 ingewijd en groeide uit tot één van de heiligste plaatsen van het christelijk geloof.

Muristan

In de eeuwen na de bouw van de Heilig Grafkerk werden er steeds meer gebouwen om de kerk heen gebouwd, waardoor er een christelijke wijk ontstond in de loop der jaren. Rond 600 begon men aan de bouw van een hospitaal, voor de verzorging van de vele christelijke pelgrims die naar Jeruzalem kwamen. Het gebied rond het hospitaal kreeg de naam Muristan, Perzisch voor hospitaal.

Val van Jeruzalem

De Heilig Grafkerk werd in 614 na de verovering van Jeruzalem door de Perzen zwaar beschadigd, maar daarna weer gerestaureerd. Na de definitieve Val van Jeruzalem in 637 hadden de inwoners van de Christelijke Wijk het zwaar onder het Arabische bestuur. Ondanks dat zij als ‘mensen van het boek’ extra rechten hadden, voelden zij zich gediscrimineerd, onderdrukt en vernederd. De situatie verslechterde alleen maar toen de legers van de Eerste Kruistocht in 1099 Jeruzalem naderden en de christenen op grote schaal vermoord werden.

Kruistochten

Na de verovering van Jeruzalem door de kruisvaarders in 1099 werd er begonnen aan een grote renovatie van de gebouwen in de Christelijke Wijk. De Heilig Grafkerk en het hospitaal, die in 1009 door kalief Al-Hakim met de grond gelijk werden gemaakt, werden weer opgebouwd. Muristan werd het hoofdkwartier van de Orde van de Hospitaalridders, een ridderorde die opgericht werd om pelgrims te beschermen en te verzorgen. Na de verovering van Jeruzalem door Saladin in 1187 raakte Muristan verlaten en langzaam in verval.

De Christelijke Wijk in de 19e eeuw

Onder de latere moslimsheersers bleef de Christelijke Wijk bestaan. De wijk werd in de 19e eeuw een soort van prestigeobject van de Europese grootmachten. Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk bouwden allen verschillende gebouwen in de wijk, waaronder ziekenhuizen, kloosters en hotels voor pelgrims. De Ottomaanse autoriteiten probeerden in die tijd de christelijke invloed in Jeruzalem te verminderen, maar persoonlijke tussenkomst van keizer Wilhelm II van Duitsland en keizer Franz Joseph van Oostenrijk leidde er toe dat de bouw in de Christelijke Wijk doorging.

Tegenwoordig wordt de wijk ook nog druk bezocht door pelgrims. Naast de Heilig Grafkerk bevinden zich een groot aantal heiligdommen in de wijk, waaronder het Patriarchaat van de Orthodoxe Kerk, het San Salvatore klooster van de Franciscanen en de Lutherse Kerk van de Verlosser. De bekladding van het klooster net buiten de wijk is de tweede binnen een maand. Vorige maand werd het klooster Latrun langs de weg tussen Tel Aviv en Jeruzalem met antichristelijke teksten besmeurd.

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.