geschiedenis mc donalds

Geschiedenis van fastfoodketen McDonald's

McDonalds verliest misschien de rechten op de merknaam van de beroemde Big Mac. De hamburger is een van de meest bekende producten van McDonalds. Het restaurant werd opgericht in 1940 door de broers Dick en Mac McDonald in San Bernardino, Californië. Nu is de gele M wereldwijd niet weg te denken uit het straatbeeld.

Oprichting McDonald's

In 1940 begonnen de broers Dick en Mac McDonald met hun eerste fastfoodrestaurant, McDonald’s Bar-B-Q, waar ze verschillende gegrilde gerechten serveerden. In 1948 besloten de broers zich te focussen op het maken van hamburgers, nadat zij erachter kwamen dat dit het best lopende product was. Ook ontwikkelden de broers in dat jaar een zelf-service systeem en optimaliseerden zij het lopende-band systeem in de keuken om zo efficiënt en snel mogelijk te kunnen werken. De naam werd veranderd in McDonald’s.

Ray Kroc en McDonald’s

In 1954 kreeg Ray Kroc, verkoper van milkshake-apparaten, een grote bestelling binnen van McDonald’s. Nieuwsgierig geworden reisde hij af naar San Bernardino, waar hij het concept van de twee broers zag: een klein menu, waardoor efficiëntie en kwaliteit een grote rol speelden. De broers en Kroc besloten samen het restaurant uit te breiden, en openden een aantal nieuwe filialen. In 1955 richtte Kroc de McDonald’s Corporation op. De franchiseketen werd een enorm succes.

Nationale en internationale groei

De daaropvolgende jaren begon McDonald’s langzaam maar gestaag te groeien, elk jaar openden er tientallen nieuwe restaurants in de Verenigde Staten. In de jaren ’60 en ’70 begon het concern pas echt snel te groeien, in 1968 opende het duizendste McDonald’s filiaal. In 1971 opende het eerste McDonald’s restaurant in Europa, in Zaandam. Nieuwe succesvolle producten, zoals de Big Mac, Filet-O-Fish en ontbijt werden geïntroduceerd. Het bedrijf bleef sterk groeien en er werden wereldwijd veel filialen geopend.

Burger Oorlog

In de jaren ’80 kreeg McDonald’s veel concurrentie. Andere fastfoodrestaurants zoals de Burger King werden opgericht, en er ontstond een ‘Burger Oorlog’. Desondanks bleef McDonald’s groeien en succesvolle nieuwe producten ontwikkelen, waaronder de Chicken McNuggets. Daarnaast kon er, doordat het een franchiseketen was en elke McDonald’s zijn eigen baas had, specifieker gekeken worden naar de wensen van de klant. Zo werd er in Islamitische landen alleen met halalvlees gewerkt en werd in Nederland de McKroket op het menu gezet.

Kritiek en succes

McDonald’s kreeg ook te maken met kritiek. Het voedsel was ongezond en vet en de concurrentie was goedkoper. In een poging de reputatie van McDonald’s te verbeteren werd er veel aandacht besteed aan gezonder en verser voedsel, zoals salades, zonder de prijs te verhogen. Dat deze aanpak succesvol was blijkt uit de groeicijfers. Met 34.000 vestigingen in 119 landen is McDonald’s een van de best lopende restaurants aller tijden.

Bronnen

- aboutmcdonalds.com, history timeline

- mcdonalds.com, our history

- en.wikipedia.org, History of McDonald's

 

 

 

Ook interessant: 

Landen: 

Tijdperken: 

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.