Enzo Ferrari

Geschiedenis van Ferrari

Vandaag heeft Ferrari haar twee coureurs voor het Formule 1 seizoen van 2014 bekend gemaakt. Het merk Ferrari is een van de bekendste auto- en racemerken ter wereld. Vele jongensdromen gaan over de rode bolides uit Maranello. De droom begon 115 jaar geleden in het Italiaanse Modena met de geboorte van Enzo Ferrari.

Enzo Ferrari

Enzo Anselmo Ferrari werd op 18 februari 1898 geboren in Modena, Italië. Al op jonge leeftijd kreeg hij het racevirus te pakken na een bezoek aan een autorace in Bologna met zijn vader in 1908. Enzo werd een redelijke coureur in de jaren ’10 en ’20 van de twintigste eeuw. Zijn prestaties vielen op bij Alfa Romeo en in 1920 mocht hij toetreden tot het raceteam Alfa Corso, waar hij hoofd van de raceafdeling werd. Daarnaast zou hij vanaf 1923 als coureur nog blijven racen tot aan de geboorte van zijn eerste zoon Alfredino (Dino) Ferrari in 1932.

Van Alfa Corso naar Scuderia Ferrari

Gedurende zijn werkzaamheden voor Alfa Romeo begon Enzo Ferrari zich steeds meer toe te spitsen op het technische vlak van de racerij en het leiden van het raceteam. In 1929 richtte Enzo zijn eigen renstal op dat fungeerde als zusterteam van het Alfa Corso team. Zijn renstal kreeg de naam Scuderia Ferrari. In 1933 werd de gehele racetak van Alfa Romeo ondergebracht bij Scuderia Ferrari en begon Ferrari de Alfa’s zelf met succes te produceren. Alfa Romeo had namelijk besloten te stoppen met het raceteam Alfa Corso gezien de dominantie van Mercedes en Auto Union in de jaren ‘30.

Toen Enzo in 1939 een zakelijk conflict kreeg met Alfa-directeur Ugo Gobbato, wilde Enzo volledig zelfstandig en dus los van Alfa Romeo verder. Enzo vertrok echter onder de voorwaarde dat hij voor vier jaar de naam Ferrari niet mocht verbinden aan zijn renstal of racewagens. Hierdoor ging Enzo verder onder de naam Auto Avio Constuzioni. In 1940 resulteerde dit in de eerste Ferrari: de Auto Avio Constuzioni 815. Gedurende de Tweede Wereldoorlog verhuisde Enzo zijn fabriek van Modena naar Maranello, ongeveer twintig kilometer van Modena. De productie voor de racerij kwam volledig stil te liggen. Na de Tweede Wereldoorlog kon Enzo eindelijk de eerste Ferrari die zij naam droeg produceren: de Ferrari 125 S uit 1947.

Successen in de racerij

De successen voor Scuderia Ferrari zouden snel volgen. In 1949 wist Ferrari met zijn coureurs te winnen in befaamde races als de 24 uur van Le Mans en de Mille Miglia. In 1950 werd de hoogste klasse van de autosport opgericht, de Formule 1, waar Ferrari haar eerste zege behaalde in 1951. Het jaar daarop werd het eerste kampioenschap in de koningsklasse behaald met Alberto Ascari. Vandaag de dag is Ferrari het enige team dat vanaf de eerste Grand Prix in 1950 in alle races in de Formule 1 aanwezig was. Ferrari is het meest succesvolle team in de Formule 1 en ook in andere raceklassen zoals Le Mans heeft Ferrari nog veel successen behaald.

Ferrari en productieauto’s

Al in 1949 werd de eerste productie Ferrari geproduceerd: de Ferrari 166 Inter. Ondanks dat de eerste productieauto’s vooral bedoeld waren om de racetak van Scuderia Ferrari te financieren, hechtte Enzo veel waarde aan de uitstraling en stijl van de auto’s. De straat Ferrari’s zouden in de loop der jaren steeds gewilder worden.

Om als merk te kunnen groeien, ging Ferrari in 1969 in zee met FIAT die een belang van 50 procent nam. In de jaren ’70 en ’80 bleef het merk groeien en nog voor de dood van Enzo Ferrari op 14 augustus 1988 kreeg FIAT negentig procent van de aandelen in handen. De opvolger van Enzo Ferrari werd de topbestuurder van FIAT, Luca di Montezemolo, die ook vandaag de dag nog president-directeur van Ferrari is. Onder zijn leiding is het merk Ferrari nog sterker ontwikkeld, maar altijd met eerbetoon aan het verleden. Een Ferrari staat nog altijd voor snelheid en luxe met Italiaanse passie.

Het steigerende paard en Modena geel

Rondom de geschiedenis van Ferrari bestaan ook veel misverstanden. Zo wordt nog wel eens gesproken over de suggestie dat het steigerende paard door Enzo is gekozen als logo omdat dit een favoriet paard van hem zou zijn. Ook wordt door menigeen gedacht dat de oorspronkelijke kleur van Ferrari rood is. Beiden zijn onjuist.

Na een goede race te hebben gereden in 1923 werd Enzo Ferrari benaderd door de hertog Enrico Baracca, vader van de legendarische gevechtsvlieger Francesco Baracca. Francesco was tijdens de Eerste Wereldoorlog omgekomen en vloog gedurende de oorlog met een zwart steigerend paard op zijn vliegtuig. Dit symbool werd door de hertog aan Enzo geschonken en Enzo zou deze als eerbetoon aan Francesco op zijn Ferrari’s zetten.

Daarbij creëerde Enzo een gele achtergrond, de officiële kleur van zijn geboorteplaats Modena. De Modena gele kleur werd ook de officiële Ferrari kleur. Aangezien men aan het begin van de twintigste eeuw alleen mocht racen in de kleuren van hun land, werd de racekleur van Ferrari rossa corsa (letterlijk racerood). De racekleur van Italië was namelijk rood, die van Engeland groen, van Frankrijk blauw en van Duitsland grijs. Desalniettemin wordt vandaag de dag elk eerste exemplaar van een productie Ferrari gespoten in de Modena gele kleur en dus niet in rossa corsa.

Bronnen

-          Ferrari.com, Welcome back Kimi 11-09-2013

-          Boek Ferrari: Tutto Ferrari 2004

Afbeelding

-          Sportscardigest, Enzo Ferrari musuem to

Landen: 

Personen: 

Tijdperken: 

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.