Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis van Pont des Arts, brug van de liefde

Een van de beroemdste bruggen van Parijs, de Pont des Arts, dreigt in te storten. De brug is zo beroemd vanwege de vele stelletjes die er hun ‘liefdesslotjes’ ophingen. Omdat de brug dreigt te bezwijken onder het gewicht van de slotjes, begon de gemeente op 1 juni 2015 met het verwijderen ervan. De Pont des Arts is gebouwd in het begin van de negentiende eeuw en was destijds één van de eerste ijzeren bruggen in Europa.


Een opdracht van eerste consul Bonaparte


In de dagen van Napoleon Bonaparte’s alleenheerschappij van 1799 tot 1804 gaf Napoleon de ingenieur Louis-Alexandre de Cessar opdracht een brug te bouwen over de Seine die het Institut de France verbond met het Cour Carré van het Louvre. De Pont des Arts dankt haar naam aan de verbinding met het Louvre, dat eerder Palais des Arts heette. Tussen 1802 en 1804 werd de brug gebouwd en het was in vele opzichten een buitengewone bezienswaardigheid. Zo was het de eerste ijzeren brug op het Europese continent en was ze uitsluitend toegankelijk voor voetgangers. De Pont des Arts was een wandelbrug opgetrokken uit negen ijzeren bogen. De Cessar ontwierp de brug als een soort hangende tuin, waar verscheidene struiken, bomen, bloembakken en bankjes een plaats kregen. Zo kon een wandelaar halverwege de brug even genieten van het uitzicht op een bankje tussen bloeiende bloemen. Op de dag van de opening van de brug betaalden 65.000 Parijse burgers tol om dit wonder van techniek en vooruitgang te betreden.


Bombardementen en aanvaringen


Tijdens de twee wereldoorlogen kreeg de brug het zwaar te verduren: in 1918 en 1944 werd de brug gebombardeerd. In 1961 en 1970 vonden verschillende aanvaringen met binnenschepen plaats, die de brug verder verzwakten. In 1977 werd in verband met de veiligheid besloten de brug voor verkeer af te sluiten, wat een slimme zet bleek. In 1979 stortte de brug namelijk over een lengte van 60 meter in, na een zoveelste aanvaring met een schip.


Heropening


Van 1981 tot 1984 weidde architect Louis Arretche zich aan de wederopbouw van de brug. Ditmaal werd ze uit staal opgetrokken en telde zeven in plaats van negen bogen. Op 27 juni werd de brug door Jaques Chirac heropend. De brug is geliefd onder Parijzenaars en toeristen, met name omdat de brede loopbrug een prachtig uitzicht op Parijs biedt: van de trotse torens van de Notre-Dame tot het Paleis van Justitie, van een magnifiek zicht op het Louvre tot het stadhuis.


Literatuur en Film


De beroemde kunsthistoricus Kenneth Clark noemde in zijn boek Civilisation de Pont des Arts. Vanaf deze brug zag hij, kijkend naar de bouwwerken op de verschillende oevers wat misschien alleen in abstracte termen te omschrijven valt: beschaving, ‘la civilisation’. In 2004 kwam de film, Les ponts des Arts uit, over twee ongelukkige Parijse geliefden die nooit de kans krijgen elkaar te ontmoeten.


Liefdesslotjes


Een wereldwijd fenomeen lijkt sinds 2008 ook Parijs en de Pont des Arts aan te doen: stelletjes hangen een slotje met hun naam of voorletters aan het hekwerk van de brug. De sleutel van het slotje wordt in de Seine gegooid, als een symbolische bezegeling van eeuwige liefde. De zegel kan alleen verbroken worden, zo gaat het verhaal, als het slot wordt open gemaakt met het in de Seine geworpen sleuteltje. In mei 2010, vlak nadat het stadsbestuur had aangegeven de sloten te willen verwijderen omdat het te zwaar voor de brug zou zijn, was een groot gedeelte van de slotjes plots verdwenen. Het stadsbestuur leek verbaasd en claimde hier niets mee te maken te hebben. Wat er in 2010 met duizenden slotjes is gebeurd, blijft een raadsel. In 2014 bezweek een gedeelte van het hekwerk van de brug onder het gewicht van de slotjes. De gemeente plaatste er vervolgens uit voorzorg houten schotten voor. Dit bleek echter niet voldoende om de burg te beschermen. Er worden nu glazen platen op de brug bevestigd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Hoewel de Pont des Arts niet is bezweken onder het gewicht der liefde, dreigt een mooie romantische traditie definitief te verdwijnen. Dit artikel verscheen al eerder op IG,maar is aangepast om het beter bij de actualiteit te laten aansluiten.      

Landen: 

Tijdperken: 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.