Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis van Toyota

“Wij zijn ervan overtuigd dat de monteurs van onze dealers goed zijn opgeleid en zorgvuldig werken waardoor de kans minimaal is dat dit hier gebeurt.”

Aldus Rutger Kerstiens, woordvoerder van Louwman Toyota Nederland. Toyota roept wereldwijd 1,5 miljoen auto’s terug vanwege een defect. Het Japanse autobedrijf bestaat al bijna 80 jaar, maar toch is dit niet de eerste keer dat Toyota in de publiciteit komt vanwege mankementen aan haar auto’s. Het bedrijf werd in 1933 opgericht door Kiichiro Toyoda, een weefmachinefabrikant. Zijn wagens werden gebruikt in zowel de Tweede Wereldoorlog als de Korea oorlog.

Kiichiro Toyoda was de zoon van Sakichi Toyoda, een Japanse weefmachinefabrikant die wordt gezien als bepalend in de Japanse industriële revolutie. Vader Sakichi verkocht in 1929 de rechten voor de productie van zijn weefmachines aan een Engels bedrijf, wat hem veel geld opleverde. Kiichiro mocht dit geld gebruiken om zijn eigen bedrijf op te zetten.

Kiichiro besloot te investeren in de motorvoertuigenbranche, destijds een riskante bedrijfssector. Hij startte in 1933 een autofabrikant op als onderdeel van het moederbedrijf Toyoda Weefmachines. Hij werd daarbij aangemoedigd door de Japanse keizerlijke regering, die de productie van voertuigen wilde opschroeven voor de oorlog met China. De naam van het bedrijf werd veranderd in Toyota, omdat het Japanse symbool voor die naam met acht strepen geschreven werd. Het getal acht is namelijk een geluksgetal in Japan.

Op 7 december 1941 begon de Japanse aanval op de Amerikaanse zeebasis Pearl Harbor, waarmee beide landen verwikkeld raakten in de Tweede Wereldoorlog. Toyota werd tijdens de oorlog uitsluitend ingezet om militaire vrachtwagens te produceren. Er heerste in Japan echter een grote schaarste aan productiematerialen, waardoor er bezuinigd moest worden op de modellen van de vrachtwagen. Zo kregen de Toyota trucks houten stoelen, één koplamp en alleen achterwielremmen. De Amerikaanse luchtmacht plande in 1945 een bombardement op de Toyota fabriek in Aichi, maar de oorlog kwam ten einde voordat dit werd uitgevoerd.

Japan doorging vlak na de Tweede Wereldoorlog een zware economische crisis en ook Toyota dreigde failliet te gaan. Het bedrijf voerde loonsverlagingen door, ontsloeg grote aantallen medewerkers en ook Kiichiro Toyoda zelf trad af. De redding van Toyota kwam in 1950, toen het Amerikaanse leger een order plaatste voor 5.000 vrachtwagens voor de Korea oorlog. Na deze omslag kende het bedrijf grote voorspoed en groeide het uit tot één van de grootste autofabrikanten ter wereld.

Het bedrijf kwam in 2010 echter in de moeilijkheden toen er zich een aantal incidenten voordeden met vastzittende gaspedalen. Nu zijn er opnieuw 1,5 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege technische mankementen.

Rubrieken: 

Partners: 

Landen: 

Tijdperken: 

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!