Park Avenue Station New York

Grand Central Terminal in New York 100 jaar

In februari 2013 wordt gevierd dat het treinstation aan de Park Avenue in New York precies 100 jaar bestaat. Het markante bouwwerk heeft de tand des tijds bijzonder goed doorstaan en veel elementen verkeren nog in oorspronkelijke staat. Het huidige Grand Central Terminal werd in februari 1913 geopend voor publiek, maar de locatie was vanaf 1871 al in gebruik als centraal station van New York.  

Eind 19e eeuw werden de verschillende sporen van de New Yorkse maatschappijen Hudson River Railroad, Harlem Railroad en New Haven Railroad samengevoegd in één groot centraal station aan Park Avenue in het centrum van Manhattan, New York. Dit Grand Central Depot was ontworpen door John B. Snook en de officiële opening vond plaats in 1871. Het was het eerste station waar de perrons op wagenhoogte aangelegd waren, waar alleen passagiers die al een kaartje hadden gekocht toegelaten werden op de perrons en waar de spoorwegen van drie verschillende maatschappijen samenkwamen in dit grote centrale station.

Grand Central Station

Rond 1900 was het door het toegenomen spoorwegverkeer uitbreiding van het station noodzakelijk. Het hoofdgebouw werd gesloopt en een nieuw gebouw met zes in plaats van drie verdiepingen verrees. Ook de gevel werd opnieuw opgetrokken. De naam werd veranderd in Grand Central Station. Na een paar jaar ontstonden er weer problemen door het groeiende aantal treinen en verbindingen. In 1902 vond er een tragisch ongeval plaats waarbij 15 passagiers overleden. De machinist van de trein verklaarde dat zijn zicht zeer beperkt was door de vele rook die in de spoortunnel onder Park Avenue hing. Als oplossing voor dit probleem werden stoomtreinen voortaan geweerd uit het station en begon men in 1903 aan een nieuwe verbouwing, ditmaal om Grand Central geschikt te maken voor het gebruik van elektrische locomotieven.

Beaux Arts

Tussen 1904 en 1913 werden de oude gebouwen in meerdere fases gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Architectenbureaus Reed & Stem en Warren & Wetmore maakten een nieuw ontwerp in de Franse Beaux Arts stijl, een veelgebruikte stijl in de eerste twee decennia van de vorige eeuw. Bij de bouw van het Grand Central Terminal werkten soms 10.000 werklui tegelijk aan het nieuwe station. Er werd veel grond verzet om de soms wel tien verdiepingen diepe perrons te realiseren. In februari 1913 werd het station geopend voor reizigers. Het was een van de eerste trappenvrije stations in Amerika. Passagiers gaan omhoog en omlaag via zacht glooiende hellingen, zodat ook mensen die slecht ter been zijn of veel bagage meedragen zich gemakkelijk kunnen verplaatsten op het station.

Eind jaren ’80 werd het station deels gerenoveerd. Tegenwoordig heeft het Grand Central het grootste aantal perrons (44) op één station. Dagelijks brengen meer dan 500.000 toeristen en reizigers een bezoek aan het Grand Central Terminal, dat dus inmiddels al 100 jaar oud is. In de volksmond wordt nog vaak de naam Grand Central Station gebruikt.

Bronnen

- BBC News, A Point of View: Grand Central (…), 08-02-2013

- Historiek.net, Grand Central Terminal (…), 02-02-2013

- Scientific American, The Story of Grand Central (…), 17-10-2012

- New York Times, 100 Years of Grandeur (…), 18-01-2013

- Grand Central Terminal, History (…)

Afbeelding

- Wikimedia Commons, Grand Central Terminal (…), 1913

Landen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.