Geen afbeelding beschikbaar

Oad: van start tot faillissement

Reisorganisatie Oad is door de rechtbank in Almelo failliet verklaard. Het bedrijf verkeerde al langere tijd in moeilijkheden maar toch komt het faillissement als een verrassing voor de 1750 medewerkers die nu zonder baan komen te zitten. Oad was al sinds 1924 actief in de vervoerssector en is opgestart door de familie ten Haar. Het einde van Oad is voor Nederlandse toeristenbranche een grote klap.

Oprichting Oad en ontwikkeling

In 1924 kocht Gerard ter Haar een bus die hij wilde inzetten voor personenvervoer. De eerste lijndienst was de route van het Overijsselse Borne, waar Ten Haar vandaan kwam, via Zenderen naar Almelo. Ten Haar noemde zijn bedrijf Overijsselse Autobus Diensten (Oad). Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog werden veel bussen in beslag genomen om deze te gebruiken voor de oorlog. Zodoende besloten twee andere busbedrijven samen te gaan werken met Oad. In 1942 werd Oad samengevoegd met de busbedrijven van de familie Muller en Hodes. Oad ging zich vooral richten op het personenvervoer in de regio West-Twente en Salland.

In de jaren ‘50 nam de welvaart in Nederland in grote mate toe en werd op vakantie gaan of een dagje weg steeds populairder. Oad besloot om hiervan te profiteren en begon in de zomermaanden met het aanbieden van toervervoer. Dit was een groot succes en de focus van het bedrijf kwam hier steeds meer op te liggen waardoor het personenvervoer steeds meer op de achtergrond raakte. In 1970 verscheen de eerste Oad reisgids. Het bedrijf ging zich verder toespitsen op het verzorgen van busreizen en vervoer voor recreatie. Vanaf 1988 ging Oad ook regelmatig vervoer aanbieden voor het Nederlands elftal en de voetbalclubs Ajax en PSV.

Laatste jaren Oad

Op 14 december 2003 kwam er een einde aan Oad’s activiteiten als openbaarvervoerder. Dit gedeelte van Oad werd overgenomen door Syntus. In december 2009 leefde deze tak weer even op toen Oad de buslijn van Nijmegen naar Uden ging rijden in opdracht van vervoersbedrijf Novio. In december 2012 kwam deze overeenkomst alweer tot een einde. Ook is Oad zich de laatste jaren bezig gaan houden met vliegreizen en vakanties.

Het bedrijf is al deze tijd in handen van de familie ten Haar gebleven. Julius ten Haar stond aan het roer van het bedrijf in de laatste jaren. Er waren al langer financiële problemen; dit werd vooral duidelijk toen in maart 2013 een reorganisatie werd doorgevoerd. Er werden toen 180 werknemers ontslagen. Oad Groep is de algemene naam waaronder ook de takken Oad Reizen en Globe Reisburogroep vallen. Oad had 140 reisbureaus door heel Nederland. Door het faillissement raken 1750 medewerkers hun baan kwijt. Gekeken wordt of er nog een doorstart kan worden gemaakt.

Bronnen

-        Ovinnederland.nl, OAD  (7-09-2013)

-        Ad.nl, Oad Reizen failliet verklaard (25-09-2013)

-        Wikipedia.org, Oad Reizen  (25-09-2013)

Afbeelding

-        Wikimedia Commons, Logo Oad   (21-03-2004)

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.