Recensies van Hereditas Nexus op IsGeschiedenis

Hereditas Nexus zal maandelijks een aantal kritische, uitgebreide recensies op IsGeschiedenis publiceren van historische boeken, tentoonstellingen en interessante ontwikkelingen in de erfgoedwereld. We starten met een boekbespreking van Carthago. Opkomst & Ondergang en een recensie van de tentoonstelling Geaarde kunst. Door de staat gekocht.

Carthago. Opkomst & Ondergang

carthagoHet werk Carthago. Opkomst & Ondergang verschijnt bij de tentoonstelling Carthago die tussen 27 november 2014 en 10 mei 2015 te zien is in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. De hoofdstukken worden rijkelijk geïllustreerd met foto’s van objecten die in de tentoonstelling te zien zijn, kaarten en foto’s van de resten in Tunis. Carthago is echter meer dan alleen een chronologisch opgebouwde publicatie bij een tentoonstelling, het werk biedt ook nieuwe inzichten over de Carthaagse samenleving, handel, sociale organisatie en politiek. Lees verder

Geaarde kunst. Door de staat gekocht.

afbeelding 2Iedereen die een beetje bekend is met de Tweede Wereldoorlog zal wel eens gehoord hebben van het begrip Entartete Kunst, ofwel ‘Ontaarde kunst’. Dit was kunst die volgens de Nazi-ideologie totaal ontspoord, ontaard, was en haaks stond op het beeld van mens en maatschappij dat rechtgeaarde kunst zou moeten tonen. In Museum Arnhem is momenteel de tentoonstelling Geaarde kunst. Door de staat gekocht te zien waarin op unieke wijze een groot aantal schilderijen bijeen is gebracht om een beeld te geven van de kunst die door de nationaal-socialistische autoriteiten in de oorlogsjaren gekocht werd. Lees verder

Over Hereditas Nexus

Hereditas Nexus is opgericht als opvolger van Acta Historica. Het doel is na het stopzetten van dit platform toch een baken te blijven vormen voor zowel historici, erfgoedprofessionals, als cultuurliefhebbers in bredere zin. Door middel van het publiceren van onder andere besprekingen van historische boeken uit binnen- en buitenland, van historische tentoonstellingen en van blogs uit de erfgoedwereld wil Hereditas Nexus een eigen licht werpen op de nieuwste ontwikkelingen in de historische wereld en erfgoedsector. Ook hopen zij daarbij een aanzet te geven tot nieuw historisch onderzoek en een verbeterde publieksgerichtheid van musea en erfgoedcentra.

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Olympias, moeder van Alexander de Grote